Does Democratizing Access to Science Imply Democratizing Science? A Case Study of Non‐Corporate Spanish‐Speaking Science Youtubers
QRCode
Share this
Date
2022Author
Advisor
Citation
Metadata
Show full item recordPDF Documents
Title
Does Democratizing Access to Science Imply Democratizing Science? A Case Study of Non‐Corporate Spanish‐Speaking Science Youtubers
Abstract
En los últimos años se ha democratizado el acceso a la producción de contenidos científicos. Los nuevos actores pueden hacer que sus discursos lleguen a grandes audiencias a través de plataformas populares y sin control institucional. Sin embargo, no queda claro qué concepciones de la relación entre ciencia y sociedad subyacen a los contenidos de ciencia creados por individuos por fuera de la institucionalidad. Para explorar cómo las culturas de comunicación de la ciencia de science boosters y science critics informan este tipo de contenido de ciencia en español, desarrollamos un análisis de contenido cualitativo de una muestra de 50 videos de diez canales de ciencia de YouTube. Nuestros resultados sugieren que una comunicación de la ciencia más accesible no implica necesariamente una visión democratizada de la ciencia, sino que puede reforzar una perspectiva tradicional de esta.
Abstract
In recent years, access to science content production has been democratized. New actors can make their discourses reach large audiences through popular platforms with no institutional gatekeeping. However, it remains unclear which conceptions of the science-society relationship underlie science content created by non-corporate individuals. To explore how science communication cultures of boosters and critics inform this kind of science content in Spanish, we conducted a qualitative content analysis of a sample of 50 videos from ten YouTube science channels. Our results suggest that more accessible science communication does not necessarily entail a democratized view of science but may reinforce a traditional perspective.