Favorecer el pensamiento reflexivo y sistémico en el grado décimo de la I.E. República de Honduras mediante injertos Cts. en la enseñanza de las ciencias sociales
QRCode
Share this
Date
2017Author
Advisor
Citation
Metadata
Show full item recordPDF Documents
Title
To favor reflective and systemic thinking in the tenth grade of the I.E. República de Honduras by means of Cts. grafts in the teaching of social sciences
Abstract
El presente proyecto pedagógico de aula nace de la necesidad de implementar un plan de mejoramiento en la Institución Educativa República de Honduras, donde los resultados de las pruebas saber demuestran las falencias en el desarrollo de la competencia de pensamiento reflexivo y sistémico; es así como se busca aplicar en el área de ciencias sociales el enfoque de educación en ciencia, tecnología y sociedad, a estudiantes del grado décimo, permitiéndoles tomar posturas críticas y reflexivas frente a problemáticas sociales. Para esto, se utilizó la estrategia injertos de educación CTS, específicamente el caso simulado, el dilema ético, grupo de discusión y análisis de situaciones y comprensión sistémica propuestas por Carlos Osorio en el Manual de trabajo para docentes. En este trabajo de grado se demuestra la pertinencia del enfoque CTS en la enseñanza de las ciencias sociales; el progreso en la competencia reflexiva y sistémica; y la interiorización de los postulados CTS
Abstract
The results of the annual test for elementary and high school students in Colombia called Las Pruebas Saber, show the shortcomings in the development of reflective and systemic thinking competence at the high school República de Honduras. In order to improve critical thinking, systemic thinking, and reflective skills of tenth grade students at such institution, the present classroom project was developed for the area of social sciences under the approach of education in science, technology and society (STS). This project was designed following the STS ‘’graft’’ methodology proposed by Carlos Osorio in his work Manual de Trabajo para Docentes. In particular, didactic strategies such as simulated case, ethical dilemma, group discussion, analysis of situations and systemic understanding are implemented. The present work shows the effectiveness of the STS approach in the teaching of the social sciences area, improving reflective and systemic skills of students