Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12622/560
Title: La formación en Contabilidad de gestión. Análisis de la oferta universitaria de pregrado en Colombia, Brasil y España
Other Titles: Management accounting education. Analysis of the university offer in Colombia, Brazil and Spain
Authors: Bustamante-Salazar, Alina Marcela
Keywords: contabilidad de gestión
currículo de Contaduría
educación contable
programas de Contaduría.
Issue Date: 30-Jan-2016
Publisher: Instituto Tecnológico Metropolitano - ITM
Description: Management accounting is a field of knowledge which aims at supporting management in making decisions  through  the  planning  and  control  of  resources,  management  and  analysis  of  cost  data;  this  is  one  of  the  areas  of  activity  in  accounting.  The  purpose  of  this  article  is  to  analyze  the  training  in  management  accounting  as  taught  in  different  undergraduate  programs  (Accounting,  Accounting  sciences,  Finance  and  accounting)   offered   in   Colombia,   Brazil   and   Spain.    To    conduct    the    study    high    quality    programs  approved  by  the  Ministry  of  National  Education of Colombia were analyzed, as well as programs   offered   by   Brazilian   and   Spanish   universities  listed  in  the  QS  University  Ranking  2015 of Institutions of Higher Education in Latin America  and  Europe,  respectively.  The  findings  show  that  training  in  management  accounting  does   not   occupy   a   significant   place   in   the   curricula of undergraduate programs. The topics of   greatest   interest   are   related   to   costing systems  and  traditional  cost  analysis,  activity based  costing  and  activity-based  management  and planning tools and management control.
La contabilidad de gestión es un campo de conocimiento que tiene como finalidad apoyar a la gerencia en la toma de decisiones, a través de la planeación, el control de los recursos, la gestión y el análisis de información de costos; este es uno de los campos de actuación de los contadores. El propósito de este artículo es analizar la formación en Contabilidad de Gestión que se imparte en los programas de pregrado en Contaduría, Ciencias Contables, Finanzas y Contabilidad, que ofertan universidades de Colombia, Brasil y España. Para realizar el estudio fueron analizados los programas acreditados en alta calidad por el Ministerio de Educación Nacional de Colombia y los programas de pregrado ofertados por universidades brasileñas y españolas que figuran en el Ranking QS 2015 de Instituciones de Educación Superior de Latinoamérica y de Europa, respectivamente. Los resultados indican que la formación en Contabilidad de Gestión no ocupa un lugar significativo en los planes de estudio de programas de pregrado. Los temas de mayor interés están relacionados con los sistemas de costeo y análisis de costos tradicionales, el costeo y la gestión basados en actividades y herramientas de planeación y control gerencial.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12622/560
Other Identifiers: https://revistas.itm.edu.co/index.php/revista-cea/article/view/151
10.22430/24223182.151
Appears in Collections:Vol. 2 Núm. 3 (2016)

Files in This Item:
File SizeFormat 
151-Texto del artículo-283-1-10-20170208.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.