Diseño, aplicación y validación de Metodología para medir y valorar capacidades de generación, uso y transferencia de conocimiento en Instituciones de Educación Superior en un país en vía de desarrollo
View/ Open
QRCode
Share this
Date
2015Author
Publisher
Instituto Tecnológico MetropolitanoCitation
Metadata
Show full item recordPDF Documents
Abstract
La tesis tiene como objetivo Diseñar, aplicar y validar una metodología para medir y valorar las capacidades de generación, uso y transferencia de conocimiento en Instituciones de Educación Superior en un país en vía de desarrollo, encaminado a caracterizar dichos procesos en una Institución Universitaria en Medellín. Esta metodología será validada en el Instituto Tecnológico Metropolitano-ITM. El desarrollo de la propuesta pretende hacer una contribución a la Gestión del Conocimiento presentando una metodología, tomando como base los modelos teóricos existentes en otras organizaciones. Para ello se parte del antecedente de que “lo que se puede medir, se puede gestionar”; es decir: formalizar una metodología que permita medir y valorar capacidades de generación, uso y transferencia de conocimiento en organizaciones educativas, caracterizando los procesos que componen y estructuran los sistemas soportes de este tipo de organizaciones Colombianas con el fin de definir una metodología apropiada y que genere los resultados esperados
Abstract
The thesis aims to design, implement and validate a methodology to measure and evaluate the capabilities of generation, use and transfer of knowledge in higher education institutions in developing country aimed at characterizing these processes in a University Institution in Medellin. This methodology will be validated at the Institute Technological Metropolitan-ITM. The development of the proposal aims to make a contribution to knowledge management by presenting a methodology, based on existing theoretical models in other organizations. For it is part of the history of that "what gets measured can be managed"; is formalize a methodology to measure and value generation capacity, use and transfer of knowledge in educational organizations, characterizing the processes that compose and structure supports systems such Colombian organizations in order to define an appropriate methodology and generate the expected results. The development of this proposal is given in the absence of reference to evaluate a methodology for the generation, use and transfer of knowledge in the institutions mentioned in countries in the developing world, in order to improve the competitiveness levels so that they can projected in Teaching, research and extension, with levels adjusted today's competitive market, positioning as entities recognized for their high-quality research both nationally and internationally