Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12622/1441
Title: La formación inicial de maestros como espacio de intervención política de la formación ciudadana
Other Titles: Initial Teacher Training as a Place for Political Intervention in Education for Citizenship
Authors: González-Gil, Marta Elena
Keywords: formación ciudadana
formación de maestros
dimensión política-educación
práctica pedagógica
Issue Date: 30-Jul-2019
Publisher: Instituto Tecnologico Metropolitano (ITM)
Description: Citizen training has to do with the way in which the subject becomes a citizen through a process of appropriation of political, legal and social elements, which enable their active and meaningful participation in society. In this article, based on initial teacher training, emphasis is placed on the political dimension of education for citizenship, since its dynamics and purpose enhance its development and represent a multidirectional scenario that allows for feedback to educational institutions through pedagogical practice. The evidence for these results comes from a qualitative descriptive type of research, which followed the ethnographic method, and whose purpose was to analyze a teaching practice seminar from a political perspective, and to develop a timely and effective process in the education for citizenship of students of a bachelor's degree in Early Childhood Education. This study was developed within the framework of the doctoral degree in Education of the University of Antioquia, was endorsed by some other institutions, and ended in 2017. 
La formación ciudadana tiene que ver con la manera en que el sujeto se erige como ciudadano, mediante un proceso de apropiación de elementos políticos, jurídicos y sociales que posibilitan su participación activa y sentida en la sociedad. En este artículo se particulariza su dimensión política desde la formación inicial de maestros, pues sus dinámicas y su finalidad potencian su desarrollo y representan un escenario multidireccional que permite realimentar a las instituciones educativas a través de la práctica pedagógica. Así lo evidencian los resultados de la investigación cualitativa de tipo descriptivo, que siguió el método etnográfico y que tuvo como propósito analizar un seminario de práctica pedagógica, desde una dimensión política, y desarrollar un proceso oportuno y eficaz en la formación ciudadana de los estudiantes de una licenciatura en educación infantil. Este estudio fue desarrollado en el marco del Doctorado en Educación, de la Universidad de Antioquia, recibió el aval de algunas instituciones y finalizó en el año 2017.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12622/1441
Other Identifiers: https://revistas.itm.edu.co/index.php/trilogia/article/view/1098
10.22430/21457778.1098
Appears in Collections:Vol. 11 Núm. 21 (2019)

Files in This Item:
File SizeFormat 
Rep_Itm_Trilogía.pdf759.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.