Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12622/1320
Title: La Apropiación Social de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación (ASCTI): políticas y prácticas en Chile, Colombia, Ecuador y Perú
Other Titles: Social Appropriation of Science, Technology and Innovation (SASTI): Policies and Practices in Chile, Colombia, Ecuador and Peru
Authors: Lozano, Mónica
Mendoza-Toraya, Mario
Rocha, Felipe
Welter, Zabrina
Keywords: Apropiación social de la ciencia
la tecnología y la innovación
políticas en apropiación en América Latina
cultura científica
políticas de ciencia y tecnología
popularización de la ciencia
Issue Date: 15-Jul-2016
Publisher: Instituto Tecnologico Metropolitano (ITM)
Description: Based on the work done by the Convenio Andrés Bello, this paper presents the main transformations in four countries of the region: Chile, Colombia, Ecuador and Peru, during the process of consolidation of social appropriation of science and technology. The paper shows how during the last decade, these countries have experienced an increasing use of the expression “social appropriation of science” when talking about goals of public policies regarding this topic, as well as, less often, when talking about processes that are actually done. Likewise, this paper shows that, in spite of this situation, the region is not able to reach the point of a clearly defined theoretical vision, even though there are tendencies that link the aforementioned expression to goals related to actions of democratization of science, developing of a scientific culture and human development and to processes such as a dialogue of knowledge, increasing of public participation in science and the development of processes of social innovation.
El texto toma como punto de partida el trabajo realizado por el Convenio Andrés Bello en el tema. El artículo presenta las principales transformaciones que se han sucedido en cuatro países de la región: Chile, Colombia, Ecuador y Perú, en el proceso de consolidación de la apropiación social de la ciencia y la tecnología. Se muestra cómo en la última década, en estos países, se ha producido un aumento en el uso del término de ‘apropiación social de la ciencia’ para designar tanto fines de políticas públicas en el tema, como -y con menor frecuencia- los procesos que se desarrollan. Igualmente, muestra que, a pesar de esta situación, en la región no se logra consolidar una visión conceptual claramente definida, si bien se identifican tendencias que asocian el término con fines relacionados con los procesos de democratización de la ciencia, construcción de una cultura científica y desarrollo humano y con medios como el diálogo de saberes, el aumento de la participación pública en ciencia y el desarrollo de procesos de innovación social.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12622/1320
Other Identifiers: https://revistas.itm.edu.co/index.php/trilogia/article/view/406
10.22430/21457778.406
Appears in Collections:Vol. 8 Núm. 15 (2016)

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