Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12622/1190
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGallardo, José-
dc.date.accessioned2019-07-16T17:03:22Z-
dc.date.accessioned2019-08-23T16:14:14Z-
dc.date.available2019-07-16T17:03:22Z-
dc.date.available2019-08-23T16:14:14Z-
dc.date.issued2011-10-24-
dc.identifierhttps://revistas.itm.edu.co/index.php/trilogia/article/view/460-
dc.identifier10.22430/21457778.460-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12622/1190-
dc.descriptionThis paper analyzes two diverging positions that we find in current coral assemblies: the socalled dynamic performance and the traditionalperformance. The point of convergence between both types of interpretation is precisely the musical gesture, which we will attempt to define from both postures. While gestures are involuntary processes where it is difficult trying to establish a primary intuitiveness or purpose –not to mention an intuition–, the issue of body movement linked to musical expression is a matter that must be treated in detail. The problem being addressed here is, then: is musical gesture constituted by a dynamic performance where extra musical aspects should take priority over musical ones, and, moreover, are not included in the score? Or, is musical gesture an established imagining determined in the score, a sum of speed, dynamics, rhythm, pitch and timbre?en-US
dc.descriptionEste texto analiza dos posiciones divergentes que encontramos en los montajes corales actuales: el llamado performance dinámico y el performance tradicional. El punto de convergencia entre ambos tipos de interpretación es precisamente el gesto musical, que trataremos de definir desde ambas vertientes. Si bien los gestos suelen ser procesos involuntarios donde es difícil tratar de establecer una “intuitividad” o intencionalidad primaria –por no mencionar una intuición–, el asunto del movimiento corporal ligado a la expresividad musical es un tema que debe ser tratado con detenimiento. El problema para tratar aquí es, entonces: ¿el gesto musical está constituido por un performance dinámico donde lo extra musical prima sobre lo musical, y que, además, no se encuentra incorporado en la partitura? O ¿es una figuración determinada en la partitura, una suma de velocidad, dinámica, ritmo, altura y timbre?es-ES
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherInstituto Tecnologico Metropolitano (ITM)en-US
dc.relationhttps://revistas.itm.edu.co/index.php/trilogia/article/view/460/pdf-
dc.rightsDerechos de autor 2017 trilogía Ciencia Tecnología Sociedaden-US
dc.source2145-7778-
dc.source2145-4426-
dc.sourceTrilogía Ciencia Tecnología Sociedad; Vol 3 No 5 (2011); 141-148en-US
dc.sourceTrilogía Ciencia Tecnología Sociedad; Vol. 3 Núm. 5 (2011); 141-148es-ES
dc.subjectGestoes-ES
dc.subjectMúsica corales-ES
dc.titleGestualidad y música corales-ES
dc.title.alternativeGestures and choral music-
dc.subject.keywordsGesture-
dc.subject.keywordsmusic-
dc.subject.keywordschoir-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArticlesen-US
dc.typeArtículoses-ES
Appears in Collections:Vol. 3 Núm. 5 (2011)

Files in This Item:
File SizeFormat 
460-Texto del artículo-628-1-10-20170222.pdf375.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.