Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.itm.edu.co/jspui/handle/ITM/407
Title: El Eduentretenimiento como estrategia comunicativa para la apropiación social del conocimiento en salud
Authors: Palacio Sierra, Marta Cecilia
Palacio Úsuga, Mariluz
Keywords: Educación y Entretenimiento
Eduentretenimiento
Apropiación social del conocimiento
Transferencia de información
Issue Date: 2018
Publisher: Instituto Tecnológico Metropolitano
Abstract: The present research called "The Education as a communication strategy for the social appropriation of knowledge in health" aims to understand the communication strategy of the entertainment for the social appropriation of knowledge in health, from the perceptions of protagonists of the television program SaludAndo en the different communes of Medellin. SaludAndo is a television space created in 2015 through the alliance of the Park of Life, a unit attached to the University of Antioquia and the Ministry of Health of Medellin. The analysis focuses its attention on the communicative strategy of the edutertainment used in the program and which can be said to contribute to the appropriation of knowledge in health of protagonists of the space, residents in different communes of Medellin. The research is divided into six chapters, in the first one called “Edutertainment: synergy between learning and fun" the theoretical, conceptual and methodological components of the edutertainment are analyzed. The second chapter is called "Fundamentals of education and communication processes for health", in which it is proposed to discuss the beginnings and evolution of the fields of education and communication, which make possible the construction of entertainment strategies. The third chapter called "Social appropriation of knowledge in health, a commitment to integral well-being", describes conceptually the social appropriation of knowledge in health; the fourth chapter of Methodological Route in addition to detailing the process of SaludAndo as a case of analysis, explains the approach and the research method used; For its part, the fifth chapter is called "Dialogues and experiences: Health Going from the results", this is the main contributions of the study, after the qualitative analysis developed, under the hermeneutic method, from focus groups and semi-structured interviews carried out with protagonists and key informants of SaludAndo. Finally, in the sixth chapter called "Discussion of results" the results obtained are given in detail in order to contribute, in this way, to the reflection on the processes of social appropriation of knowledge in health. Keywords: Edutertainment, Education, Commu
Description: La presente investigación denominada “El Eduentretenimiento como estrategia comunicativa para la apropiación social del conocimiento en salud” tiene como objetivo comprender la estrategia comunicativa del Eduentretenimiento para la apropiación social del conocimiento en salud, a partir de las percepciones de protagonistas del programa de televisión SaludAndo en las distintas comunas de Medellín. SaludAndo es un espacio televisivo creado en 2015 mediante la alianza del Parque de la Vida, dependencia adscrita a la Universidad de Antioquia y la Secretaría de Salud de Medellín. El análisis centra su atención sobre la estrategia comunicativa del Eduentretenimiento utilizada en el programa y de la que se afirma puede contribuir a la apropiación del conocimiento en salud de protagonistas del espacio, residentes en distintas comunas de Medellín. La investigación se divide en seis capítulos, en el primero denominado “Eduentretenimiento: sinergia entre aprendizaje y diversión” se analizan los componentes teóricos, conceptuales y metodológicos del eduentretenimiento. El segundo capítulo lleva por nombre “Fundamentos de los procesos de educación y comunicación para la salud”, en este se propone discutir los inicios y la evolución de los campos de educación y comunicación, que posibilitan la construcción de estrategias de Eduentretenimiento. El tercer capítulo denominado “Apropiación social del conocimiento en salud, una apuesta por el bienestar integral”, describe conceptualmente la apropiación social del conocimiento en salud; el cuarto capítulo de Ruta metodológica además de detallar el proceso de SaludAndo como caso de análisis, explica el enfoque y el método de investigación utilizado; por su parte, el quinto capítulo lleva por nombre “Diálogos y experiencias: SaludAndo desde los resultados”, en este se presentan los principales aportes del estudio, tras el análisis cualitativo desarrollado, bajo el método hermenéutico, a partir de grupos focales y entrevistas semiestructuradas realizados con protagonistas e informantes clave de SaludAndo. Finalmente, en el sexto capítulo denominado “Discusión de resultados” se entrega en detalle los resultados obtenidos a fin de contribuir, de esta manera, a la reflexión sobre los procesos de apropiación social del conocimiento en salud.
Appears in Collections:Maestría en Estudios de Ciencia Tecnología, Sociedad e Innovación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PalacioUsugaMariluz2018.pdf2.91 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons