Competitividad de empresas rurales impulsadas por millennials en Antioquia
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2022Author
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Instituto Tecnológico MetropolitanoCitation
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Abstract
Business competitiveness is defined asa company's capacity to participate in the market with an competitive advantage. It can be analyzed usingdifferent approachessuch as the Resource-Based View (RBV) and measuredfrom a multidimensional perspective. This paper aims to examine the competitiveness of rural enterprises runby a millennial population consisting of undergraduate students and graduates from different faculties of agricultural sciences in Antioquia (Colombia). A total of 1242 emails were sentaskingto fill out an online questionnaire, and 432 people responded (34.78%), with11.91% already having a business in operation (148 enterprises). Once the competitiveness index was calculated, a multidimensional statistical analysis was performed toidentify differences between regions, economic sectors, status(formal or informal), number of employees, andage of the company. According to the results, service companies in rural areas, enterprisesregistered at the chamber of commerce, and those with a higher number of employees and longer time in the marketexhibit a better competitiveness index. The main limitations, however,are observed in the competitive strategy and marketingcomponents. Sincethe competitiveness index can have a maximum value of 10, values in therange of 5.68 to 6.79 indicate a medium level of competitiveness and,therefore,imply thatthe other components of the competitiveness index must be improved to achieve higher levels of competitivenes
Abstract
La competitividad empresarial se define como la capacidad de una empresa para participar en el mercado con una ventajacompetitiva. Dicha competitividad puede analizarse por medio dediferentes enfoques como la visiónbasada en recursos (RBV,por sus siglas en inglés) y medirse desde una perspectiva multidimensional. Este estudiotuvo como objetivo examinar la competitividad de empresas rurales dirigidas por una población milénicaconformada por estudiantes de pregrado egresados de diferentes facultades de ciencias agrícolas en Antioquia (Colombia). Se enviaron un total de 1242 correos electrónicos solicitando diligenciarun cuestionarioen línea, respondiendo432 personas (34.78%), de las cualesel 11.91% ya tiene un negocio en funcionamiento (148 empresas). Una vez calculado el índice de competitividad, se realizó un análisis estadístico multidimensional para identificar diferencias entre regiones, sectores económicos, estado (empresa formal o informal),número de empleados y edad de la empresa. De acuerdo con los resultados, las empresas de servicios enáreasrurales, aquellasinscritas en la cámara de comercio y aquellas con mayor número de empleados y más tiempo en el mercado presentan un mejor índice de competitividad. Las principaleslimitaciones, no obstante,se observan enlos componentes estrategia competitivay marketing. Dado que el índice de competitividad puede tener un valor máximo de 10, valores en el rango de 5.68 a 6.79 indican un nivel medio de competitividad y, por lo tanto, implican que los demás componentes del índice de competitividad deben mejorarsepara lograr mayores niveles de competitividad