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Tiempo e individuaciones técnica, psíquica y colectiva en la obra de Simondon

dc.creatorStiegler, Bernard
dc.date2012-07-31
dc.date.accessioned2021-08-19T15:48:29Z
dc.date.available2021-08-19T15:48:29Z
dc.identifierhttps://revistas.itm.edu.co/index.php/trilogia/article/view/82
dc.identifier10.22430/21457778.82
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12622/5053
dc.descriptiontemporality and technical, psychic and collective individuations in the work of Simondon. Simondon describes technical artefacts as possessing a tendency towards increasing organisation, in a process of individuation. In the case where a dynamic relation actually constitutes the terms of the relation itself, and this constitution occurs in the very process of individuation of a technical artefact, one speaks of the individuation as occurring in a transductive manner. Transduction is a dynamic relationship because, starting from a pre-individual horizon, it tends towards unity without ever becoming rigidly fixed: perpetually out of phase, the transductive process is essentially temporal in nature. In another text, Simondon describes psychosocial individuation in the same terms, as a transductive process on a preindividual background. However, Simondon never articulated these two aspects of his work. It is nevertheless tempting to advance the thesis that the articulation between psychic individuality and collective individuality in the course of epi-phylogenesis is realized precisely by technical artefacts, which are both traces and heritage. Drawing on Heidegger and Derrida, this article seeks to designate the irreducible advance of technics which, as the original temporal difference, constitutes the horizon of all psychosocial individuation.en-US
dc.descriptionSimondon describe el objeto técnico como tendiente a la organización, como individuándose. Una relación dinámica constituye los términos que relaciona con el movimiento de individuación del objeto técnico: se dirá que el objeto técnico se individualiza de manera transductiva. La transducción es una relación dinámica porque, a partir de un horizonte preindividual, tiende hacia la unidad sin nunca petrificarse allí: habitada por un desfase, es totalmente temporal. En otro texto, Simondon describe la individuación psicosocial en los mismos términos de un proceso transductivo sobre el fondo de lo preindividual. Pero Simondon no articuló estos dos aspectos de su trabajo. Sin embargo, ¿no articula la técnica, como huella y herencia, la individualidad psíquica y colectiva en lo que denominaremos aquí «epifilogénesis»? A partir de Heidegger y Derrida, se trata de designar el irreductible avance de la técnica que, diferencia temporal originaria, forma el horizonte de cualquier individuación psicosocial. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto Tecnologico Metropolitano (ITM)es-ES
dc.relationhttps://revistas.itm.edu.co/index.php/trilogia/article/view/82/80
dc.relation/*ref*/Heidegger, M. (1927). Sein und Zeit, trad. E. Martineau (1985) París, Authentica. [(2009). Ser y Tiempo,Madrid, Trotta].
dc.relation/*ref*/_____ (1924). Le concept du temps, trad. (1986) M. Haar y M.-B. de Launay en le Cahier de l’Herne, Heidegger, París, Le livre de poche.- Biblio Essais. [(1999). El concepto de tiempo, Herder, Barcelona].
dc.relation/*ref*/Simondon, G. (1989). L’individuation psychique et collective, París, Aubier Montaigne.
dc.relation/*ref*/______ (1969). Du mode d’existence des objets techniques, París, Aubier Montaigne. [(2007). El modo de existencia de los objetos técnicos, Buenos Aires, Prometeo Libros].
dc.relation/*ref*/______. (1964). L’individu et sa genèse physico-biologique, París, PUF, col. Epiméthée.
dc.relation/*ref*/Stiegler B. (1996). La technique et le temps - tomo 2, «La désorientation», París, Galilée. [(2002). La técnica y el tiempo, tomo 2, «La desorientación», Hondarribia (Guipuzkoa), Hiru].
dc.relation/*ref*/______(1994). La technique et le temps, tomo 1, «La faute d’Epiméthée», París, Galilée. [(2002). La técnica y el tiempo, tomo1, «El pecado de Epimeteo», Hondarribia (Guipuzkoa), Hiru].
dc.relation/*ref*/_______ (1992). «Leroi-Gourhan, part maudite de l’anthropologie», París, Les nouvelles de l’archeologie.
dc.rightsDerechos de autor 2017 trilogía Ciencia Tecnología Sociedades-ES
dc.sourceTrilogía Ciencia Tecnología Sociedad; Vol. 4 No. 6 (2012); 133-146en-US
dc.sourceTrilogía Ciencia Tecnología Sociedad; Vol. 4 Núm. 6 (2012); 133-146es-ES
dc.source2145-7778
dc.source2145-4426
dc.subjectIndividual/collectiveen-US
dc.subjectepi-phylogenesisen-US
dc.subjectindividuationen-US
dc.subjecttechnical artifacten-US
dc.subjectpsychicen-US
dc.subjectTemporalityen-US
dc.subjecttransductionen-US
dc.subjectColectivoes-ES
dc.subjectEpifilogénesises-ES
dc.subjectIndividuaciónes-ES
dc.subjectObjeto técnicoes-ES
dc.subjectPsíquicoes-ES
dc.subjectTemporalidades-ES
dc.subjectTransducciónes-ES
dc.titleTemporality and technical, psychic and collective individuations in the work of Simondonen-US
dc.titleTiempo e individuaciones técnica, psíquica y colectiva en la obra de Simondones-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArticlesen-US
dc.typeArtículoses-ES


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