Show simple item record

dc.contributor.authorLedesma Soto, Ramón José
dc.date.accessioned2019-07-16T17:03:18Z
dc.date.accessioned2019-08-23T17:02:01Z
dc.date.available2019-07-16T17:03:18Z
dc.date.available2019-08-23T17:02:01Z
dc.date.issued2016-01-28
dc.identifierhttps://revistas.itm.edu.co/index.php/trilogia/article/view/419
dc.identifier10.22430/21457778.419
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12622/1311
dc.description.abstractEn el artículo se aborda el análisis de los modelos propuestos en materia de promoción de la permanencia, desde la retención y persistencia académica, enfatizando los que están sustentados en enfoques psicológicos e interaccionales. Se retomó la Teoría de la autodeterminación y los modelos desde ella propuestos, para sugerir tres categorías que permitan introducir criterios cualitativos desde la teoría psicoanalítica en el estudio de los factores asociados a la promoción de la permanencia académica desde el análisis de la subjetividad. Integrar el elemento subjetivo a los modelos de promoción de la permanencia estudiantil abre un campo de trabajo de investigación que poco se ha abordado. Se realizó una crítica a la prevención de la deserción en masa desde la generalidad de modelos y metodologías factoriales desde los que se ha descuidado el análisis del caso por caso pudiendo ser esta una de las razones de la poca efectividad de los modelos de retención.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherInstituto Tecnologico Metropolitano (ITM)spa
dc.relationhttps://revistas.itm.edu.co/index.php/trilogia/article/view/419/425
dc.rightsDerechos de autor 2017 trilogía Ciencia Tecnología Sociedadspa
dc.source2145-7778
dc.source2145-4426
dc.sourceTrilogía Ciencia Tecnología Sociedad; Vol 8 No 14 (2016); 91-110eng
dc.sourceTrilogía Ciencia Tecnología Sociedad; Vol. 8 Núm. 14 (2016); 91-110spa
dc.subjectPermanenciaspa
dc.subjectretenciónspa
dc.subjectpersistenciaspa
dc.subjectmotivación autodeterminaciónspa
dc.subjectsubjetividadspa
dc.subjectdiscursospa
dc.subjectsíntoma.spa
dc.titleLocalizar el sujeto y la subjetividad en la prevención de la deserción en la educación superiorspa
dc.title.alternativeLocating the subject and subjectivity in preventing desertion in higher education
dc.subject.keywordspermanenceeng
dc.subject.keywordsretentioneng
dc.subject.keywordspersistenceeng
dc.subject.keywordsmotivationeng
dc.subject.keywordsself-determinationeng
dc.subject.keywordssubjectivityeng
dc.subject.keywordsdiscourseeng
dc.subject.keywordssymptom.eng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArticlesen-US
dc.typeArtículoses-ES
dc.description.abstractenglishThis article analyzes a variety of academic models from retention to persistence in pro of permanence, emphasizing those that are bolstered by psychological and interactional approaches such as the self-determination theory. This theory and the offshoot models that have hence been proposed were ok reinterpreted in order to propose three categories, which introduce qualitative criteria from the psychoanalytic standpoint, to study factors associated with academic permanence taking into account the students subjectivity. The subjectivity inclusion in the student permanence models opens a field of investigative work that has not been sufficiently studied as the current retention models that seek to prevent in masse desertion are generalized, utilizing factorial methodologies that ignore the case- by- case analysis. The omission of each subject’s singularity in the models could be one of the reasons they have not been as effective as hoped.eng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record