Show simple item record

dc.contributor.authorMartínez Rodríguez, Dianelkys
dc.date.accessioned2019-07-16T17:03:24Z
dc.date.accessioned2019-08-23T16:51:04Z
dc.date.available2019-07-16T17:03:24Z
dc.date.available2019-08-23T16:51:04Z
dc.date.issued2015-06-20
dc.identifierhttps://revistas.itm.edu.co/index.php/trilogia/article/view/489
dc.identifier10.22430/21457778.489
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12622/1287
dc.descriptionResearch at the university is not only responsible for the research training  of future professionals but it also should intervene in solving problems at social, business, community and group levels. This paper discusses this reality and analyzes the actions that link social participation in science and technology with the research training for university students. The literature review was aimed at finding scientific texts and unpublished research that address the issue from the science, technology and society (STS) perspective. Among the main results it is possible to find students scientific research initiatives, science and technology advisory agencies, as well as   knowledge transfer activities, which allows us to come to the conclusion that there is a link between research and participatory processes  through different modes of knowledge construction at the university.en-US
dc.descriptionLa actividad investigativa de la universidad, no solo tiene la responsabilidad de formar para la investigación a los futuros profesionales sino que debe intervenir en la solución de problemas sociales en el orden empresarial, comunitario y grupal. En el presente artículo, se reflexiona sobre esta realidad y analiza las acciones que correlacionan la participación social en ciencia y tecnología con la formación para la investigación de los estudiantes universitarios. La revisión de la literatura se orientó a la búsqueda de textos científicos e investigaciones inéditas que abordan el tema a partir de los estudios de Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS). Dentro de los principales resultados se identifican iniciativas de investigación científico-estudiantil, consultorios de ciencia y tecnología, así como actividades de transferencia del conocimiento, lo que permite concluir que existe una correspondencia entre el proceso investigativo y el participativo, a través de los diferentes modos de producción de conocimiento en las universidades.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto Tecnologico Metropolitano (ITM)en-US
dc.relationhttps://revistas.itm.edu.co/index.php/trilogia/article/view/489/pdf_21
dc.rightsDerechos de autor 2017 trilogía Ciencia Tecnología Sociedaden-US
dc.source2145-7778
dc.source2145-4426
dc.sourceTrilogía Ciencia Tecnología Sociedad; Vol 7 No 12 (2015); 77-93en-US
dc.sourceTrilogía Ciencia Tecnología Sociedad; Vol. 7 Núm. 12 (2015); 77-93es-ES
dc.subjectCienciaes-ES
dc.subjecttecnologíaes-ES
dc.subjectparticipación sociales-ES
dc.subjectuniversidades-ES
dc.subjectformaciónes-ES
dc.subjectinvestigación.es-ES
dc.titleParticipación social científico-tecnológica en la formación para la investigación de pregradoes-ES
dc.title.alternativeScience and technology social participation in the research training during undergraduate studies
dc.subject.keywordsScience
dc.subject.keywordstechnology
dc.subject.keywordssocial participation
dc.subject.keywordsuniversity
dc.subject.keywordstraining
dc.subject.keywordsresearch.
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArticlesen-US
dc.typeArtículoses-ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record